Деревопоклонство Зміст Загальна характеристика | Окремі дерева у віруваннях | Дерева у народних повір'ях | В літературі | Див. також | Примітки | Джерела | Посилання | Навігаційне менюСимвол дерева у первісній культуріКульт дерева в українській весняно-літній календарній обрядовостівиправивши або дописавши її

ЯзичництвоДерева


деревамлісамгаямЕ. ТайлорСтародавній ГреціїРиміРомуладубубукулипіполяниКирило ТуровськийГустинський літописЄ. АнічковаКиєво-Печерська лавраПерунВербну суботуЗевсЮпітерПерунСвітового ДереваКостянтин ПорфіророднийХортицяберезуялинкаБ. Грінченка




Деревопокло́нство або ку́льт дере́в — поклоніння деревам, лісам, гаям в народних віруваннях.




Зміст





  • 1 Загальна характеристика


  • 2 Окремі дерева у віруваннях

    • 2.1 Дуб


    • 2.2 Береза



  • 3 Дерева у народних повір'ях


  • 4 В літературі


  • 5 Див. також


  • 6 Примітки


  • 7 Джерела


  • 8 Посилання




Загальна характеристика |


Практично для всієї первісної культури була характерною віра в те, що саме у затишних лісах та гаях, подалі від людей живуть боги. Е. Тайлор писав: «Для прихильників культу дерев не існує ніякої різниці між священним деревом і священною дібровою. Дерево може служити чимось на зразок сцени чи вівтаря, зручних для жертвоприношень якійсь духовній істоті».


Священні гаї, як місця здійснення обрядів і молінь, були відомі народам Близького Сходу, у Стародавній Греції і Італії, звідки поширився вплив на розвиток культури і обряди кельтських, германських та слов'янських племен. Священні дерева відомі у стародавніх семітів, так само культ дерев був поширений у античних греків і римлян. На Форумі у Римі до імператорських часів поклонялись священному фіговому дереву Ромула. За ним вгадували майбутнє: якщо воно хоч трохи прив'ядало, тисячі людей охоплювала паніка. Дерева, особливо великого розміру, з давніх часів поважалися у багатьох індоєвропейських народів.


На Русі поклонялися деревам зазвичай великого розміру — дубу, буку, липі і подібним. Вважалось, що на таких деревах живуть давні боги. У «Початковому літописі» (1093) повідомляється, що поляни приносили жертви «рощенієм», тобто рослинами; про це також говорить Єпископ Кирило Туровський у XII столітті і Густинський літопис. На думку Є. Анічкова,[1] на тому місці, де тепер знаходиться Києво-Печерська лавра, раніше був священний гай, в якому стояли київські боги, а серед них, ймовірно, Перун.


Явище культу дерева пояснює персоніфікацію багатьох дерев, поширену у народній творчості, — у казках, піснях, поговірках. Приміром, у піснях-баладах дерева говорять людською мовою, коли їх збираються рубати. Давнє поклоніння деревам знайшло також відображення в атрибутах низки народних обрядів, таких як весільне вільце, купальське деревце, биття вербою у Вербну суботу, клечання у Зелену неділю тощо.



Окремі дерева у віруваннях |



Дуб |


Дуб займав особливе місце в обрядах і повір'ях, пов'язаних з деревом. Це зумовлене насамперед його фізичною природою — розмірами, міцністю, довговічністю. Дубові гаї вважались місцезнаходженням богів, яким під найстарішими дубами приносили жертви. Практично в усіх давніх культурах з дубом пов'язувались наймогутніші боги: Зевс, Юпітер, Тор чи Донар (у германців), Перун (у давніх слов'ян).


В українців дуб був особливо священним деревом, втіленням Світового Дерева-Прадуба, яке росте у вирії. Під великим дубом також приносили жертви богам. Костянтин Порфірородний, зокрема, повідомляв, як молилися і складали жертви («жерли») до великого дуба подорожні руси на острові Хортиця.


Великий дуб називають дубом-велетом, дубом-велетнем. У давнину дуб рубали тільки з дозволу волхвів.


У XX сторіччі на території між Києвом і Черніговом, у водах Дніпра і Десни виявили кілька священних дубів, що датуються VII–VIII століттями. У стовбури цих велетенських дерев, у місцях, де від них починали відходити гілки, були вставлені щелепи молодих кабанів догори іклами — так, щоб вони утворювали за формою чотирикутник.[2]



Береза |


У східних слов'ян також особливо шанували березу — символ чистоти й родючості. Відомо чимало обрядів з цим деревом. Поклонялись як живій березі у лісі, так і принесеному у село свіжозрубаному дереву. Березу часто садили біля хати як оберіг. Давній характер мають обряди, пов'язані з «майським деревом», роль якого виконувала саме береза, урочисто принесена з лісу. З XVIII ст. зимовим аналогом майського дерева стала новорічна чи різдвяна ялинка.



Дерева у народних повір'ях |


  • Звичайна і плакуча верба — символ журби, оскільки за народними переказами, саме з її дерева робили цвяхи для хреста. Певну пошану здобула через свою невибагливість.

  • Береза — символ дівочої чистоти і смутку, оскільки налякалася і побіліла, але не прийняла зрадника Юди, коли той хотів на ній повіситися.

  • Осика — нечиста і проклята; вона постійно тремтить, тому що саме на ній повісився Юда.

  • Бузина — також вважається нечистою; в народі побутує думка, що на ній повісили великомученицю Варвару. Її не слід викопувати, щоб не сполохати чорта.

  • Калина — символ краси і дорослості дівчини, кохання, вірності та крові.

  • Лоза — символ дорослості дівчини і сирітства.


В літературі |


В повісті Б. Грінченка «Під тихими вербами» описано ритуальний обряд з деревом:


Як садовина не родить, то на Святий вечір дідусь беруть сокиру та й ідуть до груші або до яблуні, та й нахваляються, що рубатимуть: «Як не родитимеш, то зрубаю і в піч уметаю, а попіл на вітер порозпускаю!» — Дак воно злякається та й родить.


Див. також |


  • Світове дерево

  • Індустріальна революція


Примітки |




  1. Е. Аничков. Язичество и древняя Русь, 1914


  2. Кислюк К. В., Кучер О. М. Релігієзнавство. — Київ: Кондор, 2004. — 646 с.



Джерела |



  • Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури: Словник-довідник. — К.: Довіра, 2006. — 706 с.


  • Євтух В. Б. та ін. Етнопедагогіка. Ч. І: Навч. посібник. — Київ: Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2003.


  • Огієнко І. І. Дохристиянські вірування українського народу: Іст.-реліг. моногр. Видання друге. — К.: АТ «Обереги», 1994. — 424 с.


  • Дуда Н. М. Символ дерева у первісній культурі. // Науковий вісник, 2006, вип. 16.4


Посилання |


  • Культ дерева в українській весняно-літній календарній обрядовості






Popular posts from this blog

Best approach to update all entries in a list that is paginated?Best way to add items to a paginated listChoose Your Country: Best Usability approachUpdate list when a user is viewing the list without annoying themWhen would the best day to update your webpage be?What should happen when I add a Row to a paginated, sorted listShould I adopt infinite scrolling or classical pagination?How to show user that page objects automatically updateWhat is the best location to locate the comments section in a list pageBest way to combine filtering and selecting items in a listWhen one of two inputs must be updated to satisfy a consistency criteria, which should you update (if at all)?

Тонконіг бульбистий Зміст Опис | Поширення | Екологія | Господарське значення | Примітки | Див. також | Література | Джерела | Посилання | Навігаційне меню1114601320038-241116202404kew-435458Poa bulbosaЭлектронный каталог сосудистых растений Азиатской России [Електронний каталог судинних рослин Азіатської Росії]Малышев Л. Л. Дикие родичи культурных растений. Poa bulbosa L. - Мятлик луковичный. [Малишев Л. Л. Дикі родичи культурних рослин. Poa bulbosa L. - Тонконіг бульбистий.]Мятлик (POA) Сем. Злаки (Мятликовые) [Тонконіг (POA) Род. Злаки (Тонконогові)]Poa bulbosa Linnaeus, Sp. Pl. 1: 70. 1753. 鳞茎早熟禾 lin jing zao shu he (Description from Flora of China) [Poa bulbosa Linnaeus, Sp. Pl. 1: 70. 1753. 鳞茎早熟禾 lin jing zao shu he (Опис від Флора Китаю)]Poa bulbosa L. – lipnice cibulkatá / lipnica cibulkatáPoa bulbosa в базі даних Poa bulbosa на сайті Poa bulbosa в базі даних «Global Biodiversity Information Facility» (GBIF)Poa bulbosa в базі даних «Euro + Med PlantBase» — інформаційному ресурсі для Євро-середземноморського розмаїття рослинPoa bulbosa L. на сайті «Плантариум»

If a poisoned arrow's piercing damage is reduced to 0, do you still get poisoned? The 2019 Stack Overflow Developer Survey Results Are InDoes a zero-damage attack still count as a hit?Damage reduction and damage resistance: how to calculate?If a monk reduces damage to 0 using Deflect Missiles, does the attack still hit?Do damage resistance and temp hit points from False Life and the Heavy Armor Master feat stack?When does Armor of Agathys take effect?Should the damage from an unarmed strike be reduced by Heavy Armor Master?What's the duration of these wild feats?Does the Heavy Armor Master feat reduce damage twice against a mixed damage attack?Are Erinyes' Hellish Weapons poisonous in a PC's hands?How can I gain resistance to piercing, bludgeoning, and slashing damage while in heavy armor?Damage reduction and damage resistance: how to calculate?Can Mage Hand Legerdemain load a hand crossbow? What about two hand crossbows?Does the Polearm Master attack work with poison?