Деревопоклонство Зміст Загальна характеристика | Окремі дерева у віруваннях | Дерева у народних повір'ях | В літературі | Див. також | Примітки | Джерела | Посилання | Навігаційне менюСимвол дерева у первісній культуріКульт дерева в українській весняно-літній календарній обрядовостівиправивши або дописавши її

Multi tool use
Multi tool use

ЯзичництвоДерева


деревамлісамгаямЕ. ТайлорСтародавній ГреціїРиміРомуладубубукулипіполяниКирило ТуровськийГустинський літописЄ. АнічковаКиєво-Печерська лавраПерунВербну суботуЗевсЮпітерПерунСвітового ДереваКостянтин ПорфіророднийХортицяберезуялинкаБ. Грінченка




Деревопокло́нство або ку́льт дере́в — поклоніння деревам, лісам, гаям в народних віруваннях.




Зміст





  • 1 Загальна характеристика


  • 2 Окремі дерева у віруваннях

    • 2.1 Дуб


    • 2.2 Береза



  • 3 Дерева у народних повір'ях


  • 4 В літературі


  • 5 Див. також


  • 6 Примітки


  • 7 Джерела


  • 8 Посилання




Загальна характеристика |


Практично для всієї первісної культури була характерною віра в те, що саме у затишних лісах та гаях, подалі від людей живуть боги. Е. Тайлор писав: «Для прихильників культу дерев не існує ніякої різниці між священним деревом і священною дібровою. Дерево може служити чимось на зразок сцени чи вівтаря, зручних для жертвоприношень якійсь духовній істоті».


Священні гаї, як місця здійснення обрядів і молінь, були відомі народам Близького Сходу, у Стародавній Греції і Італії, звідки поширився вплив на розвиток культури і обряди кельтських, германських та слов'янських племен. Священні дерева відомі у стародавніх семітів, так само культ дерев був поширений у античних греків і римлян. На Форумі у Римі до імператорських часів поклонялись священному фіговому дереву Ромула. За ним вгадували майбутнє: якщо воно хоч трохи прив'ядало, тисячі людей охоплювала паніка. Дерева, особливо великого розміру, з давніх часів поважалися у багатьох індоєвропейських народів.


На Русі поклонялися деревам зазвичай великого розміру — дубу, буку, липі і подібним. Вважалось, що на таких деревах живуть давні боги. У «Початковому літописі» (1093) повідомляється, що поляни приносили жертви «рощенієм», тобто рослинами; про це також говорить Єпископ Кирило Туровський у XII столітті і Густинський літопис. На думку Є. Анічкова,[1] на тому місці, де тепер знаходиться Києво-Печерська лавра, раніше був священний гай, в якому стояли київські боги, а серед них, ймовірно, Перун.


Явище культу дерева пояснює персоніфікацію багатьох дерев, поширену у народній творчості, — у казках, піснях, поговірках. Приміром, у піснях-баладах дерева говорять людською мовою, коли їх збираються рубати. Давнє поклоніння деревам знайшло також відображення в атрибутах низки народних обрядів, таких як весільне вільце, купальське деревце, биття вербою у Вербну суботу, клечання у Зелену неділю тощо.



Окремі дерева у віруваннях |



Дуб |


Дуб займав особливе місце в обрядах і повір'ях, пов'язаних з деревом. Це зумовлене насамперед його фізичною природою — розмірами, міцністю, довговічністю. Дубові гаї вважались місцезнаходженням богів, яким під найстарішими дубами приносили жертви. Практично в усіх давніх культурах з дубом пов'язувались наймогутніші боги: Зевс, Юпітер, Тор чи Донар (у германців), Перун (у давніх слов'ян).


В українців дуб був особливо священним деревом, втіленням Світового Дерева-Прадуба, яке росте у вирії. Під великим дубом також приносили жертви богам. Костянтин Порфірородний, зокрема, повідомляв, як молилися і складали жертви («жерли») до великого дуба подорожні руси на острові Хортиця.


Великий дуб називають дубом-велетом, дубом-велетнем. У давнину дуб рубали тільки з дозволу волхвів.


У XX сторіччі на території між Києвом і Черніговом, у водах Дніпра і Десни виявили кілька священних дубів, що датуються VII–VIII століттями. У стовбури цих велетенських дерев, у місцях, де від них починали відходити гілки, були вставлені щелепи молодих кабанів догори іклами — так, щоб вони утворювали за формою чотирикутник.[2]



Береза |


У східних слов'ян також особливо шанували березу — символ чистоти й родючості. Відомо чимало обрядів з цим деревом. Поклонялись як живій березі у лісі, так і принесеному у село свіжозрубаному дереву. Березу часто садили біля хати як оберіг. Давній характер мають обряди, пов'язані з «майським деревом», роль якого виконувала саме береза, урочисто принесена з лісу. З XVIII ст. зимовим аналогом майського дерева стала новорічна чи різдвяна ялинка.



Дерева у народних повір'ях |


  • Звичайна і плакуча верба — символ журби, оскільки за народними переказами, саме з її дерева робили цвяхи для хреста. Певну пошану здобула через свою невибагливість.

  • Береза — символ дівочої чистоти і смутку, оскільки налякалася і побіліла, але не прийняла зрадника Юди, коли той хотів на ній повіситися.

  • Осика — нечиста і проклята; вона постійно тремтить, тому що саме на ній повісився Юда.

  • Бузина — також вважається нечистою; в народі побутує думка, що на ній повісили великомученицю Варвару. Її не слід викопувати, щоб не сполохати чорта.

  • Калина — символ краси і дорослості дівчини, кохання, вірності та крові.

  • Лоза — символ дорослості дівчини і сирітства.


В літературі |


В повісті Б. Грінченка «Під тихими вербами» описано ритуальний обряд з деревом:


Як садовина не родить, то на Святий вечір дідусь беруть сокиру та й ідуть до груші або до яблуні, та й нахваляються, що рубатимуть: «Як не родитимеш, то зрубаю і в піч уметаю, а попіл на вітер порозпускаю!» — Дак воно злякається та й родить.


Див. також |


  • Світове дерево

  • Індустріальна революція


Примітки |




  1. Е. Аничков. Язичество и древняя Русь, 1914


  2. Кислюк К. В., Кучер О. М. Релігієзнавство. — Київ: Кондор, 2004. — 646 с.



Джерела |



  • Жайворонок В. В. Знаки української етнокультури: Словник-довідник. — К.: Довіра, 2006. — 706 с.


  • Євтух В. Б. та ін. Етнопедагогіка. Ч. І: Навч. посібник. — Київ: Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2003.


  • Огієнко І. І. Дохристиянські вірування українського народу: Іст.-реліг. моногр. Видання друге. — К.: АТ «Обереги», 1994. — 424 с.


  • Дуда Н. М. Символ дерева у первісній культурі. // Науковий вісник, 2006, вип. 16.4


Посилання |


  • Культ дерева в українській весняно-літній календарній обрядовості






GRYp6HvAQ,7FMcqsGEu3m
MqrGDvBjS7CfxTu,Q,MH1YcK7K7V11GewiLUK rUQw7osEqmG6tpTlr3,G,VjxvRoZdF64IxG zBj6R EMuBVM,GwFmtj43,WjH3

Popular posts from this blog

Nissan Patrol Зміст Перше покоління — 4W60 (1951-1960) | Друге покоління — 60 series (1960-1980) | Третє покоління (1980–2002) | Четверте покоління — Y60 (1987–1998) | П'яте покоління — Y61 (1997–2013) | Шосте покоління — Y62 (2010- ) | Посилання | Зноски | Навігаційне менюОфіційний український сайтТест-драйв Nissan Patrol 2010 7-го поколінняNissan PatrolКак мы тестировали Nissan Patrol 2016рвиправивши або дописавши її

No such entity with customerId The Next CEO of Stack OverflowTruncate table using resource model in Magento 2Custom Customer Attribute (string) get function not workingGetting current customer in custom REST API moduleSubstitute existing Customer EAV AttributesMagento 2 - Best practice for extending customer entityFatal error: Call to a member function create() on nullProduct custom attribute import with CSV Magento 2.2What is the distinction between defining a customer attribute as “system” versus not “user defined”?Custom EAV Entity Type Missing “default_attribute_set_id” In ModelMagento 2.2: Add Customer Attribute to Custom Tab in AdminHow to mass update custom dropdown customer attribute to all customers? PHP or SQL

Буцька Катерина Петрівна Зміст Біографія | Фільмографія | Дублювання та озвучення українською | Дублювання та озвучення російською | Озвучення реклами | Навігаційне менюперевірена109 змінвиправивши або дописавши її