Романський меч Зміст Історія | Класифікація | Виготовлення | Опис і конструкція | Романський меч на території Україги | Романський меч в культурі | Романський меч в наші дні | Романські мечі в зібраннях українських музеїв | Див. також | Примітки | Джерела | Навігаційне менюр

Клинкова зброяХолодна зброяМечіСередньовічна зброя


ВисокогоПізнього СередньовіччяКиївській Русіангл.англ.ретронімамиОттонівського відродженняверонськогоСан-Дзено Маджоребіблії МацієвськогоАпокаліпсисі з Триніті-коледжу«Роману про Александра»Фрайбурзького соборуНаумбурзького собору«Романі про Ру»де Жуанвіля





Сучасна репліка романського меча

Сучасна репліка романського меча


Рома́нський меч — тип європейського меча періоду Високого і частково Пізнього Середньовіччя (приблизно з 1000 до 1350 року), що використовувався у Західній Європі майже виключно станом лицарів, а у Київській Русі — в княжому війську. Його інша назва — капетингський, ймовірно, за аналогією з каролінгським. Разом з мечами XIV—XV століть в наш час іноді об'єднується терміном «лицарський меч» (англ. knightly sword), або англ. arming sword — букв. «меч для озброєння», тобто, носіння як допоміжного зброї. На території України знайдено 44 романські мечі.


Слід відзначити, що всі наведені в статті назви[1] є ретронімами, які були введені зброєзнавцями, колекціонерами зброї та реконструкторами. За часів, коли така зброя активно використовувалался, вона іменувалася просто «мечем».




Зміст





  • 1 Історія


  • 2 Класифікація


  • 3 Виготовлення


  • 4 Опис і конструкція

    • 4.1 Клинок


    • 4.2 «Бойовий меч»


    • 4.3 Ефес


    • 4.4 Піхви і пояс


    • 4.5 Клейма і надписи на клинках



  • 5 Романський меч на території Україги


  • 6 Романський меч в культурі


  • 7 Романський меч в наші дні


  • 8 Романські мечі в зібраннях українських музеїв


  • 9 Див. також


  • 10 Примітки


  • 11 Джерела




Історія |



Класифікація |



Виготовлення |


Виготовлення меча починалося з виплавки металу в сиродутій печі. Одержаний злиток проковували, після чого складали пакет зі сталі і заліза, або зі сталі з різним вмістом вуглецю (високовуглецевої — більш твердої, і маловуглецевої — більш м'якої та еластичної). Потім шари пакета, який являв собою заготовку майбутнього клинка, зварювали при температурі приблизно 1100 °С із застосуванням флюсу — річкового піску, який захищав сталь від «перепалу». Необхідна температура визначалася «на око», заготовка при цьому мала світитися жовтим кольором, а для того, щоб краще розрізняти відтінки, в кузні зазвичай було темно. Після зварювання приступали до витягування клинка при температурі близько 950 °С, на що вказував світло-помаранчевий колір металу. Витягування виконували учні-молотобойці, під контролем самого коваля, при цьому заготовка набувала приблизних обрисів і товщини майбутнього клинка, на ній виробляли хвостовик і виковували діл. Альтернативним способом було виточування долу на холодному клинку, що було простіше, але порушуючи структуру сталі, погіршувало його характеристики. Після цього, коваль проводив тонку ковку, ущільнюючи леза і надаючи клинку остаточної форми (в ідеальному випадку клинок на цьому етапі мав якомога точніше відповідати розмірам готового виробу). Ущільнення лез відбувалося при нагріванні до червоного кольору, дрібні деталі і помилки виправлялися напилком. Після цього клинок піддавали тепловій обробці, що складалася з трьох етапів. Спочатку, для того що б зробити сталь більш однорідною, його повільно розжарювали до приблизно 800 °С (вишнево-червоний колір металу) і охолоджували на повітрі. Потім витримували якомога довше при 780 °С (темно-червоний колір), що покращувало структуру металу, після чого, для зняття напруження в клинку, проводився м'який відпал. Для цього клинок розігрівали до червоно-коричневого кольору, загортали в теплоізоляційний матеріал і залишали охолонути, причому бажано, щоб охолодження відбувалося як можна довше. Всі ці процедури становили тільки перший етап обробки. Другим, і найбільш важливим етапом було загартовування, яке багато в чому визначало характеристики готового виробу. Для цього клинок нагрівали до 800 °С, після чого швидко занурювали в ємність з водою або маслом, в якомога більш вертикальному положенні. Відразу після цього проводили відпускання (третій етап). Клинок нагрівали до 250—300 °С (до тьмяно-червоного кольору), потім повільно охолоджували. Так повторювали кілька разів, водночас коригуючи молотом недоліки, що проявлялися[2].


Далі в цілому готовий клинок шліфувався. Спочатку проводилося грубе шліфування, потім тонке, після чого клинок очищали за допомогою масла (що надавало додаткового захисту від корозії) і заточували. На хвостовику монтувалися хрестовина, держак і навершя. Хвостовик проходив навершя наскрізь, його виступаючий кінець розклепувався, фіксуючи всі елементи. Держак обплітали шнуром і обтягували шкірою. На додаток до всього виготовляли піхви, тоді ж могли зробити й пояс для носіння[2].



Опис і конструкція |



Клинок |



«Бойовий меч» |



Ефес |



Піхви і пояс |



Клейма і надписи на клинках |



Романський меч на території Україги |



Романський меч в культурі |


Численні зображення романських мечів збереглися на середньовічних мініатюрах, фресках, скульптурах, барельєфах тощо. Часто ці зображення можна використовувати для типологізації та уточнення датування періоду використання того чи іншого типу меча[3]. Наприклад, мечі типу Х за Окшоттом часто зображувалися німецькими мініатюристами епохи Оттонівського відродження[4], тип XI можна зустріти в англійських манускриптах і на бронзовій дверній панелі веронського собору Сан-Дзено Маджоре[5], багато мечів типу XII зображено в біблії Мацієвського і в Апокаліпсисі з Триніті-коледжу. В одній з копій «Роману про Александра» (1330) присутні мечі типів XII, XIII і XIV[6], мечі типів XIII і XIIIa можна побачити на скульптурах Фрайбурзького собору, XIIIb — на деяких англійських надгробках[7]. Мечі типу XIV часто зустрічаються на англійських, французьких та італійських живописних і скульптурних зображеннях періоду 1270—1340 років[8]. Цікавими є статуї Наумбурзького собору, датовані XIII століттям, сім мечів яких демонструють два типи дисковидних навершь і п'ять похідних від форми бразильського горіха: у графа Германа і Дітріха фон Бренни високий і повний різновид з прямими верхніми гранями і вертикальним ребром (тип D), у графа Конрада схожий, але зі злегка увігнутими верхніми гранями (тип D або E), у графа Дітмара товсте і високе навершя з прямим верхнім краєм (тип P), меч Вільгельма фон Камбурга має навершя, схоже на човен (тип N)[9].


Іноді цінні дані надає середньовічна література. У вже згадуваному «Романі про Александра» зустрічаються дані про дворучні мечі, а в «Романі про Ру»[en] і творі де Жуанвіля — про сідельні[10].


У Київській русі зображення мечів романського типу зустрічалися на іконах, образках, мініатюрах, печатках і в білокам'яній різьбі, причому частіше за інших зустрічалися мечі з дисковидними навершями (тип VI Кирпичникова)[11].



Романський меч в наші дні |



Романські мечі в зібраннях українських музеїв |


Чотири «романські» мечі зберігаються у Національному музеї історії України, вони датуються другою половиною XIII — першою половиною XIV ст.[12]



Див. також |


  • Озброєння військ Київської Русі


Примітки |




  1. Крім певною мірою англ. arming sword, що використовувався, хоч і в дещо іншому значенні, починаючи з Пізнього Середньовіччя


  2. аб Лайбле, 2011, с. 135-150


  3. Oakeshott, 1994, с. 18


  4. Oakeshott, 1994, с. 30


  5. Oakeshott, 1994, с. 32, 36-37


  6. Oakeshott, 1994, с. 40


  7. Oakeshott, 1994, с. 46-47


  8. Oakeshott, 1994, с. 51


  9. Oakeshott, 1994, с. 88-91


  10. Oakeshott, 1994, с. 45


  11. Кирпичников, 1966, с. 55


  12. http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/116455/12-Popelnycka.pdf?sequence=1



Джерела |


  • Котляр, М. Ф. Нариси воєнного мистецтва Давньої Русі. — К. : Інформаційно-аналітична агенція «Наш час», 2010. — 280 с. — ISBN 978-966-1530-30-9.

  • Дрбоглав, Д. А. Загадки латинских клейм на мечах IX—XIV веков. — М. : Издательство Московского университета, 1984. — 4560 прим.

  • Кирпичников, А. Н. Древнерусское оружие. — М. : Наука, 1966. — 1900 прим.

  • Лайбле, Томас. Меч = Das Schwert. — М. : Омега, 2011. — 232 с. — 5000 прим. — ISBN 978-3-938711-05-7.

  • Окшотт, Эварт. Археология оружия = The Archaeology of Weapons. — М. : Центрполиграф, 2004. — 398 с. — ISBN 5-9524-0968-7.

  • Окшотт, Эварт. Меч в век рыцарства = The Sword in the Age of Chivalry. — М. : Центрполиграф, 2007. — 224 с. — 4000 прим. — ISBN 978-5-9524-3315-1.

  • Oakeshott, Ewart. Records of the Medieval Sword. — Woodbridge : Boydell Press, 2007. — ISBN 0851155669.

  • Oakeshott, Ewart. The Sword in the Age of Chivalry. — Woodbridge : Boydell Press, 1994. — ISBN 9780851157153.


Popular posts from this blog

Magento 2 duplicate PHPSESSID cookie when using session_start() in custom php scriptMagento 2: User cant logged in into to account page, no error showing!Magento duplicate on subdomainGrabbing storeview from cookie (after using language selector)How do I run php custom script on magento2Magento 2: Include PHP script in headerSession lock after using Cm_RedisSessionscript php to update stockMagento set cookie popupMagento 2 session id cookie - where to find it?How to import Configurable product from csv with custom attributes using php scriptMagento 2 run custom PHP script

Can not update quote_id field of “quote_item” table magento 2Magento 2.1 - We can't remove the item. (Shopping Cart doesnt allow us to remove items before becomes empty)Add value for custom quote item attribute using REST apiREST API endpoint v1/carts/cartId/items always returns error messageCorrect way to save entries to databaseHow to remove all associated quote objects of a customer completelyMagento 2 - Save value from custom input field to quote_itemGet quote_item data using quote id and product id filter in Magento 2How to set additional data to quote_item table from controller in Magento 2?What is the purpose of additional_data column in quote_item table in magento2Set Custom Price to Quote item magento2 from controller

How to solve knockout JS error in Magento 2 Planned maintenance scheduled April 23, 2019 at 23:30 UTC (7:30pm US/Eastern) Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Unicorn Meta Zoo #1: Why another podcast?(Magento2) knockout.js:3012 Uncaught ReferenceError: Unable to process bindingUnable to process binding Knockout.js magento 2Cannot read property `scopeLabel` of undefined on Product Detail PageCan't get Customer Data on frontend in Magento 2Magento2 Order Summary - unable to process bindingKO templates are not loading in Magento 2.1 applicationgetting knockout js error magento 2Product grid not load -— Unable to process binding Knockout.js magento 2Product form not loaded in magento2Uncaught ReferenceError: Unable to process binding “if: function()return (isShowLegend()) ” magento 2