Петербурзький трамвай Зміст Історія | Депо | Лінії на початок 2010-х | Рухомий склад | Дивись також | Ресурси Інтернету | Навігаційне менюelectrotrans.spb.ruМаршруты трамваев на карте городского транспорта 2015Маршруты трамваев Санкт-Петербурга на картеОфициальный сайт ГУП «Горэлектротранс»Сайт комитета «Петербуржцы — за общественный транспорт»Сайт «Трамвай Санкт-Петербурга»Сайт «Петербургский трамвай»Сайт «Электротранспорт Северной Столицы»старую версиюStrassenbahnen in Sankt-PetersburgТрамвайная фотогалерея на сайте «Твой транспорт»Гортранср
Трамвайні системи РосіїТранспорт у Санкт-Петербурзі
Санкт-ПетербургРосіяконкиМосковський вокзал1524 ммльодового трамваю Санкт-Петербургаінтербелуму
| Петербурзький трамвай | |
|---|---|
|  | |
| Країна |  Росія | 
| Місто | Санкт-Петербург | 
| Дата відкриття | 16 (29) сентября 1907 года | 
| Довжина маршрутів | 220 км | 
| Довжина ліній | 500 | 
| Живлення | контактна мережа | 
| Колія | 1524 мм | 
| Кількість маршрутів | 39 | 
| Кількість депо | 6 | 
| Кількість вагонів | 790 | 
| Типи вагонів | ЛМ-68М, ЛВС-86, ЛВС-97, ЛМ-99, ЛВС-2005, ЛМ-2008, КТМ-31, БКМ-843 | 
| Експлуатуюча організація | ГУП «Горэлектротранс» | 
| Сайт | electrotrans.spb.ru | 
| Карта  | |
|  Петербурзький трамвай  на Вікісховищі | |

Схема трамвайних маршрутів
станом на листопад 2017
Петербурзький трамвай — діюча трамвайна мережа у місті Санкт-Петербург, Росія. Одна з найдовших трамвайних систем у світі.
Зміст
 1 Історія
 1.1 1860-1941
 1.2 1941–1945
 1.3 Повоєнні часи
 
 2 Депо
 3 Лінії на початок 2010-х
 4 Рухомий склад
 5 Дивись також
 6 Ресурси Інтернету
Історія | 
1860-1941 | 
У 1854 році була введена в дію перша ліня вантажної конки завдовжки 4,3 км, друга лінія, завдовжки 3 км, була введена в дію у 1860 році.
27 серпня 1863 була введена в дію пасажирська лінія, що була побудована компанією 1re Compagnie des tramways á Petersbourg. — Невська - Лінія прямувала від Адміралтейської площі Невським проспектом до Миколаївського вокзалу (Московський вокзал), з шириною колії 1524 мм. У 1866 році З 1874 року розпочався інтенсивний розвиток конки, а у 1877 році довжина колій склала 90 км, 1899 рік - 131 км, 2407 коней, 433 вагонів і шість потягів. У 1878 році було введено лінію від Миколаївського (нині Московського вокзалу) до села Мушинка (наразі у складі Санкт-Петербурга). У 1881 році, було введено в дію першу лінію парового трамваю на Лісовій лінії (Військово-Медична академії - Круглий пруд).
Перша демонстрація в електричних трамваїв в Санкт-Петербурзі відбулася 22 серпня 1880. Проте далі демонстрації справа не пішла. Взимку 1894 електричні трамваї повернулися в Санкт-Петербург, у вигляді льодового трамваю Санкт-Петербурга, що тільки працював у зимовий період.
29 вересня 1907 року було відкрито регулярний рух електричного трамваю вулицями Санкт-Петербурга. 
Перша лінія пройшла від Головного штабу до 8-ої лінії Васильєвського острова, до 1914 трамвай ходив уже майже за всіма основними вулицями міста. З початком Першої світової війни розвиток трамвайної мережі дещо сповільнилося, але на початок 1917 в Петрограді ходило 29 трамвайних, 9 кінних маршрутів і 1 маршрут паровика, було 23 ліній, довжина маршрутів склала 200 км. Під час Першої світової війни через брак палива для автомобільного транспорту трамвайна мережа використовується в тому числі як і вантажна. У 1917 році, остаточно припинило дію конка через нестачу фуражу. 
У 1918-1921 рр розвиток Петроградської трамвайної мережі припинився через громадянську війну, але вже у 1921 році розвиток трамвайної угоди було продовжено. У 1922 році було електрифіковано останню лінію (переведено з парової тяги на електричну). За часів інтербелуму було побудовано декілька ліній, три трамвайні парки і деклька підстанцій. Тим не менш, з 1936 року, розвиток Ленінградської трамваїв було практично зупинено через впровадження тролейбуса. До 1941 року, довжина трамвайної мережі досягла 700 км, 42 трамвайних ліній, експлуатувалось 1835 вагонів, працювало 22000 працівників.
1941–1945 | 
У роки війни, незважаючи на бойові дії і блокаду, робота Ленінградського трамвая тривала. Рух призупинялося один раз на період 15 грудня 1941 р - 15 квітня 1942 через припинення подачі електроенергії. Вантажний рух було відновлено 8 березня, була дана напруга на центральні підстанції і вже 15 березня 1942 на лінії вийшли пасажирські потяги. Кількість маршрутів, проте, помітно скоротилася. Під час Другої світової війни було зруйновано 500 км колії і три депо: Котлякова (№ 9), Кіровське (№ 8) і Леонова (№2).
Повоєнні часи | 
У повоєнні роки велася оптимізація трамвайної мережі: з низки центральних вулиць трамвай був перенесений на другорядні, а десь було замінено тролейбусом. Починаючи з 1965, через зростання міста, почалося будівництво ліній в нові райони. Перші нові лінії з'явилися на Піскаревці, трохи пізніше була побудована лінія в Соснову Поляну. Потім лінії з'явилися в Купчино, Гражданка, Шувиалово-Озерки, Ржевка-Пороховые, Весёлый Посёлок на Південному Заході в Приморському районі і на острові Декабристів. До кінця 1980-х років трамвайна мережа складалася з 600 км колій і 67 маршрутів.
На 1997 рік довжина колії склало 600 км курсувало 1732 вагонів, існувало 67 трамвайних ліній. З того ж року почалася поступова ліквідація трамвайних ліній, в основному в старих районах міста, так і в квітні скасували трамвайний маршрут на вулиці Адміралтейській. І тільки після 2007 року, була призупинена ліквідація трамвайної мережі.
Депо | 
на вересень 2009, існували наступні трамвайні парки:
- Трамвайний парк № 1
- Трамвайний парк № 3
- Ланський трамвайний парк № 5
- Трамвайний парк № 7
- Трамвайний парк № 8
- Суміщений трамвайно-тролейбусний парк (трамвайний парк № 10)
Лінії на початок 2010-х | 
 1: Детская ул. - ул. Кораблестроителей
 3: пл. Репина - Сенная пл.
 6: Детская ул. – пл. Ленина
 7: пр. Солидарности – Малая Охта
 8: ст. м. «Ладожская» – Хасанская ул.
 9: Станция «Ручьи» – ст. м. «Удельная»
 10: ст. м. «Ладожская» – Малая Охта
 16: пл. Стачек – Карбюраторный завод
 18: ул. Шаврова – ст. м. «Старая деревня»
 19: Лахтинский Разлив – Платформа «11-й км.»
 20: пр. Культуры – Станция «Кушелевка»
 21: Приморский пр. – Придорожная аллея
 23: пр. Солидарности – Боткинская ул.
 24: ст. м. «Рыбацкое» – Невский завод
 25: ст. м. «Купчино» – ул. Марата
 27: ст. м. «Рыбацкое» – Река Оккервиль
 29: Мясокомбинат – Трамвайный парк №1
 30: Ржевка – Боткинская ул.
 32: Тихорецкий пр. - ст. м. «Выборгская»
 36: Стрельна – Оборонная ул.
 38: пр. Мечникова – Станция «Кушелевка»
 38: Трамвайный парк № 7 - ст. м. «Новочеркасская»
 40: Тихорецкий пр. – Детская ул.
 41: ЛЭМЗ – пл. Тургенева
 43: ст. м. «Купчино» – Московские ворота
 45: пр. Ю. Гагарина – ст. м. «Купчино»
 47: Ул. Шаврова – Удельный парк
 48: Лахтинский разлив – Станция «Кушелевка»
 49: Малая Балканская ул. – ул. Марата
 51: Суздальский пр. – пр. Мечникова
 52: Завод «Северная Верфь» – Станция «Сосновая Поляна»
 55: Придорожная аллея – ул. Шаврова
 56: Завод «Северная верфь» – ул. Маршала Казакова
 57: Тихорецкий пр. – пр. Луначарского
 58: пр. Культуры – ст.м. «Удельная»
 59: ст. м. «Ладожская» – ул. Коммуны
 60: Завод «Северная Верфь» – ул. Пограничника Гарькавого
 61: Суздальский пр. – Станция «Кушелевка»
 62: Малая Балканская ул. – ст. м. «Купчино»
 64: ст. м. «Ладожская» – Станция «Ржевка»
 65: Река Оккервиль – Невский завод
 100: Придорожная аллея – Станция «Ручьи»
 A: р.Оккервиль – ул.Коллонтай
Рухомий склад | 
Станом на 2013 рік в ГУП «Міськелектротранс» експлуатуються пасажирські вагони:
 ЛМ-68М — 68 шт.;
 ЛМ-99 різних модифікацій — 192 шт.;
 ЛМ-2008 — 33 шт.;
 ЛВС-86 різних модифікацій — 393 шт.;
 ЛВС-97 різних модифікацій — 45 шт.;
 ЛВС-2005 — 25 шт.;
 КТМ-31 — 27 шт.;
 Alstom Citadis 301 CIS — 4 шт.;
 БКМ-843 — 3 шт.;
 КТМ-23 — 3 шт.;
 УТМ-407-01 — 1 шт.;
 71-931 «Витязь» — 3 шт. (с 2015)
Дивись також | 
- Вантажний трамвай Санкт-Петербурга
- Оранієнбаумська електрична лінія
- Льодовий трамвай Санкт-Петербурга
Ресурси Інтернету | 
- Маршруты трамваев на карте городского транспорта 2015
- Маршруты трамваев Санкт-Петербурга на карте
- Официальный сайт ГУП «Горэлектротранс»
- Сайт комитета «Петербуржцы — за общественный транспорт»
- Сайт «Трамвай Санкт-Петербурга»
- Сайт «Петербургский трамвай»
 Сайт «Электротранспорт Северной Столицы» (также см. старую версию)
 Strassenbahnen in Sankt-Petersburg (нім.)
- Трамвайная фотогалерея на сайте «Твой транспорт»
- Гортранс
| 
 | ||||||||||||||